Jumaat, 1 Februari 2013

Bandar Brutal

Bangsal Lama

Bogota,Colombia






Walaupun keselamatan di Colombia telah meningkat dengan ketara pada tahun-tahun kebelakangan ini, keganasan oleh kumpulan-pengganas narco terus memberi kesan kepada beberapa kawasan luar bandar serta ibu kota, Bogota. Pada bulan Ogos 2010, bom kereta meletup di luar stesen radio Caracol di Bogota dan pada bulan Oktober, pihak berkuasa Colombia mendakwa bahawa mereka telah menggagalkan satu lagi serangan bom kereta yang diarahkan di Pusat Pentadbiran Negara di Bogota. Beberapa organisasi jenayah terus menculik dan menahan orang awam untuk tebusan atau sebagai cip tawar-menawar politik. Hakikat bahawa Colombia mempunyai satu kadar jenayah tertinggi ganas di dunia adalah agak cukup untuk memahami bagaimana berbahaya Botota.


Ciudad Juarez,Mexico





Ciudad Juárez adalah salah satu bandar yang berkembang di dunia walaupun hakikat bahawa ia telah dipanggil "zon yang paling ganas di dunia yang diluar zon perang diisytiharkan." Malangnya, ia seolah-olah jenayah yang semakin berkembang bersama-sama dengan bandar. Terdapat kira-kira 1,400 pembunuhan di bandar raya ini pada tahun 2008 dan lebih 2,500 kematian yang berkaitan dengan ubat-ubatan dalam tempoh yang sama pada tahun 2010. Kehidupan awam hampir lumpuh takut terkena peluru sesat atau diculik. Sejak 10 tahun yang lalu Ciudad Juárez telah menyaksikan lebih daripada 400 wanita menjadi mangsa kes pembunuhan seksual.
St.Louis,Missouri.






Menurut kajian terbaru bandar-bandar yang berdasarkan statistik FBI untuk kes pembunuhan, rogol, rompakan, dan serangan, St Louis senarai teratas bandar yang paling berbahaya di Amerika, menewaskan Camden, Detroit dan New Orleans, bandar raya tahun lepas yang paling berbahaya. Selepas mengumumkan 'Bandar Raya Paling Berbahaya di Amerika' pada tahun 2006 dan akan datang di tempat kedua pada tahun 2009, St Louis telah sekali lagi mencapai bahagian atas. St. Louis telah 2,070.1 jenayah ganas bagi setiap 100,000 penduduk, berbanding dengan purata nasional 429,4. Secara keseluruhan, timur St Louis bandar adalah kawasan hampir 65% jenayah dilakukan.

Port-au-Prince, Haiti






Walaupun perubahan kerajaan yang berlaku pada tahun 2004, Port-au-Prince, modal dan bandar raya terbesar Haiti, masih kerap melihat wabak ganas dan demonstrasi. Tidak ada pasukan polis sebenar yang menyimpan keganasan di bawah kawalan di bandar dan di seluruh negara dan bandar-bandar di Haiti literal dikawal oleh penjenayah. Tambahan pula, manakala satu pasukan PBB telah memberikan bantuan kepada pihak polis di negara ini sejak tahun 2004, kehadiran mereka tidak menjamin keselamatan mutlak untuk pelawat atau penduduk. Haiti adalah antara empat negara yang paling penting untuk transit dadah Penculikan Amerika Syarikat (AS), pembunuhan, ancaman bunuh, shootouts yang berkait dengan dadah, rompakan bersenjata dan pecah rumah adalah biasa di Port-au-Prince.


Mogadishu, Somalia




Pada bulan Ogos dan September 2010, pengganas melancarkan serangan ketenteraan yang menyinggung perasaan terhadap peralihan Kerajaan Persekutuan dan Kesatuan Afrika. Pada bulan Ogos, bom tepi jalan meletup dan merosakan tiga bas mini awam serta membunuh sembilan orang dan mencederakan 25, dan pada bulan September, dua pengebom berani mati membunuh diri mereka dalam satu serangan ke atas Mogadishu di lapangan terbang. Pembunuhan, penculikan, sekatan jalanraya yang menyalahi undang-undang, rompakan, dan lain-lain insiden keganasan dan ancaman kepada warga Amerika dan orang asing lain boleh berlaku di Mogadishu, serta di rantau mana-mana Somalia. Konflik bersenjata tidak dapat diramalkan di kalangan militia pesaing tersebar luas di dalam dan di sekitar bandar. Serangan pengganas, merentas sempadan yang berperang dan kejam, jalan jenayah kekerasan Tilmisan negara pada setiap hari.

Caracas Venezuela




Kadar pembunuhan di ibu negara Venezuela dikatakan antara yang tertinggi di dunia, dengan banyak keganasan yang berkaitan dengan pengedaran dadah dan akibat daripada hakikat bahawa negara ini adalah terletak di antara AS dan Columbia. Rompakan bersenjata biasa di bandar, bahkan di kawasan-kawasan yang dianggap selamat dan dikunjungi oleh pelancong. Express penculikan, di mana mangsa-mangsa yang disita dalam usaha untuk mendapatkan wang tunai cepat pertukaran pembebasan mereka, adalah satu masalah. Lebih buruk lagi, siasatan polis ke dalam penculikan telah mendedahkan bahawa pegawai polis sering terlibat. Jenayah adalah lebih berleluasa di lapangan terbang, yang ia sendiri dikatakan penuh dengan rasuah. Dan sudah tentu, penyeluk saku, pencuri hotel, penipu dan grifters banyak terdapat disana.

Port Moresby, Papua New Guinea






Jenayah semakin membimbangkan di seluruh Port Moresby merupakan bandar raya terbesar Papua New Guinea. Jika anda memutuskan untuk perjalanan di sana, anda adalah pada risiko yang lebih besar jenayah ganas seperti rogol dan rompakan. Juga penyeluk saku serta rompakan bersenjata masalah di dalam dan di sekitar bandar. Melawat laman awam seperti padang golf, pantai, taman-taman atau perkuburan boleh berbahaya untuk pelawat. Walaupun pengangkutan awam adalah merbahaya, sewa kereta cara paling selamat untuk mendapatkan di seluruh negara. Selain jenayah, Papua New Guinea dalam zon seismik aktif: tsunami, gempa bumi dan tanah runtuh sering berlaku.

Grozny, Chechnya, Russia





Pada tahun 2003, PBB mengelar Grozny 'Bandar yang Dimusnahkan di muka bumi.' Bandar telah mengalami peperangan yang sangat merosakkan sejak tahun 1990-an, apabila tentera Rusia merobohkan kebanyakan bandar. Samseng, mob dan rasuah menimbulkan masalah bagi pihak berkuasa berbaki sedikit. Jenayah Terancang berleluasa. Pembunuhan politik dan jenayah, serta kadar rogol, adalah sangat tinggi dan penculikan adalah satu isu yang serius. Beberapa bangunan dimusnahkan yang sedang dibina semula, tetapi ramai yang terus hidup tanpa elektrik atau air. Orang-orang Chechen Ramai yang telah melarikan diri ke tempat-tempat seperti Dagestan atau Azerbaijan kerana negara asal mereka tidak selamat.

Santo Domingo, Republik Dominican



Jenayah terus menjadi masalah yang besar di seluruh Republik Dominican. Walaupun ragut dan penyeluk saku adalah jenayah yang paling biasa terhadap pelancong, laporan keganasan terhadap kedua-dua tempatan dan luar negara yang semakin meningkat dan laporan kecurian kereta telah meningkat. Juga, demonstrasi, bantahan dan mogok umum berlaku secara berkala. Walaupun demonstrasi politik biasanya tidak berlaku di kawasan-kawasan yang sering dikunjungi oleh pelancong dan secara amnya tidak disasarkan kepada rakyat asing, adalah dinasihatkan untuk berhati-hati apabila dalam perjalanan di seluruh negara tersebut.

Muzaffarabad, Kashmir, Pakistan






Walaupun ia dianggap "syurga di bumi," terutamanya yang dikenali untuk menawan kecantikan tenang tasik, sungai-sungai yang mempesonakan dan taman-taman yang indah, Kashmir difikirkan oleh ahli akademik yang banyak untuk menjadi tempat di mana kemusnahan nuklear yang seterusnya akan berlaku. Rantau ini dibahagikan di kalangan 3 negara (India, Pakistan dan China) dalam pertikaian wilayah.. Perhimpunan, demonstrasi dan perarakan kerap berlaku di seluruh Pakistan dengan notis yang sangat pendek. Jenayah di Pakistan termasuk pengedaran dadah percetakan mata wang palsu India, peras ugut, pembunuhan untuk sewa dan penipuan. Tambahan pula, operasi jenayah yang lain terlibat dalam penyeludupan manusia, marketeering hitam, rasuah, keganasan politik, penculikan, keganasan dan lain-lain.

Tiada ulasan: